Sociala medier har förändrat vårt sätt att sälja. Begreppet "social selling" pratas det mycket om nuförtiden, men vad betyder det egentligen? Och ännu viktigare, varför ska vi bry oss?
I en värld där tekniken ständigt utvecklas och hur vi gör affärer, är det viktigare än någonsin att bemästra social selling. Social selling är processen att använda sociala medier för att bygga relationer och interagera med potentiella kunder. Det är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig att få kontakt med fler människor på ett sätt som traditionella försäljningsmetoder inte kan.
Om du inte använder social selling i ditt företag går du miste om en enorm möjlighet.
Vad är social selling?
I sin mest grundläggande form är social selling användningen av sociala medier för att interagera med potentiella kunder med målet att utveckla relationer och i slutändan driva försäljningen.
Men social selling handlar om så mycket mer än att bara använda sociala medier för att nå nya människor. Det handlar om att förändra vårt sätt att tänka på försäljning och anta ett mer rådgivande tillvägagångssätt som sätter våra kunders behov först.
I en värld som blir alltmer digital är det viktigare än någonsin att kunna sälja sig själv och sin produkt online. Det är viktigt att bemästra social selling eftersom det gör att du kan nå en större publik än vad du skulle kunna genom traditionella försäljnings-metoder. Det låter dig också bygga relationer med potentiella kunder som kan pågå långt efter att försäljningen har gjorts.
Dela med dig av din kunskap
Begreppet social selling är egentligen lite missvisande eftersom det inte handlar om att sälja i sociala medier utan istället om att påvisa din kunskap och visa att du kan lösa dina kunders problem. Genom att bygga ditt nätverk med fler potentiella kunder, exempelvis på Linkedin, får du möjlighet att dela med dig av din kunskap i form av tips, råd och insikter kring ditt expertområde som i förlängningen bygger ditt personliga varumärke och synliggör din kompetens för fler potentiella kunder.
Varför behöver vi bemästra social selling?
Säljare har länge använt sociala medier för att hitta leads och bygga relationer. En nyligen genomförd studie av Aberdeen Group fann att de bästa företagen är 2,5 gånger mer benägna att använda sociala försäljningstekniker än sina kollegor.
Studien definierar social selling som användningen av sociala medier för att interagera direkt med prospekt och kunder för att bygga relationer och driva försäljning. Förmågan att få kontakt med potentiella kunder och kunder på ett personligt plan är det som skiljer social selling från andra försäljningstekniker.
De bästa sociala försäljningsplattformarna
Personligen använder jag LinkedIn i första hand eftersom tanken med den kanalen är just att bredda och utöka sitt kontaktnät och få personlig kontakt snabbt och enkelt med personer du annars skulle ha svårare att nå. Med LinkedIn finns det många fördelar som hjälper dig i din strategi för social selling.
Det en fördel om du vet vem din idealkund är och vilka kanaler de föredrar att använda. När du vet det vet du också vilken kanal du ska fokusera på!
Hur kommer jag i gång?
För att komma i gång med social selling finns det några saker du bör tänka på.
1. Social selling kräver en investering av tid och ansträngning – det är inget du kan göra halvhjärtat och förvänta dig resultat.
2. Om du inte har en marknadsavdelning behöver du börja med att ge ansvaret till någon som driver och tar ansvar för din social media strategi.
3. Därefter behöver ni en arbeta med en strategi som svara på varför du vill arbeta med social selling därefter behöver du veta hur och till sist behöver du ha en plan vad du ska skriva om som hjälper dina kunder med deras utmaningar. En bra början är att starta med att göra en lista på vanliga utmaningar och frågor som dina kunder har;
- Vilka frågor ställer sig kunderna innan de handlar dina produkter och tjänster?
- Vilka problem funderar de på i sin vardag?
- Vilka insikter saknar de som du kan ge dem genom din kommunikation i sociala medier?
Brainstorma sedan uppslag på exempelvis bloggartiklar som hjälper dina potentiella kunder med deras utmaningar. Resultatet blir ett embryo för hur ni kan kommunicera
med era kunder på både företags- och individnivå i sociala medier.
Comments